Számítógép használati, tévézési, mobiltelefon használati tanulói szokások felmérés - 2015. január

Kedves Szülők és Érdeklődők!

A gyerekek számítógépes, mobiltelefon használati, és tévézési szokásai - bár jellemzően az iskola falain kívül töltött idő tartalmát jellemzik - nagy hatással vannak itteni viselkedésükre, teljesítményükre. Természetesen ezeknek az eszközöknek a használata sok pozitívummal is jár, de úgy érezzük, hogy sok gyerek helytelen szokásrendje, bizony számos negatív következmény forrása.
Mit tehetünk? Első dolgunk a helyzetfelmérés, az őszinte szembenézés a kialakult állapotokkal, melyek természetesen nem "némethimrés" jellegzetességek, hanem képet adnak egy korosztály adott témában jellemző irányultságáról, szokásairól.
Közös cselekvésre hívjuk Önöket: olvassuk el a felmérés értékelését, és okuljunk belőle! Kérjük, segítsenek abban, hogy az értelmes eszközhasználat kialakítása ne elszigetelt iskolai próbálkozás legyen, hanem közös feladat szülőnek, pedagógusnak, tanulónak!

A probléma globális jellegét bizonyítja az innen letölthető 2015. január 28-i hír is, bár tartalmának és a tervezett eljárásnak nem minden elemével értünk egyet...
És másképp, de ez a 2015. február 5-i hír is globális problémára utal... :-))))

(A felmérést készítették és kiértékelték: Takács Tímea Andrea és Kothencz Edit tanáraink.))




A TÉMÁHOZ AJÁNLJUK MEGTEKINTÉSRE:
A TÉMÁHOZ AJÁNLJUK OLVASÁSRA:
  • Dr. John Townsend: Kamaszhatárok (Harmat kiadó, Budapest 2012)
Mikor mondjunk igent és hogyan mondjunk nemet a kamaszoknak? A szerző gyakorlatias megközelítéssel mutatja be, hogy a világos határok és a megszegésükkel járó következmények hogyan segítenek a kamaszoknak az éretté válásban, vagyis abban, hogy "birtokba vegyék" életüket és megtanuljanak felelősséget vállalni szavaikért, tetteikért, viselkedésükért, egyszóval önmagukért.
  • Jan-Uwe Rogge: Nevelési kérdezz-felelek (Park könyvkiadó, Budapest 2012)
A gyerekszobában tombol a káosz, a kölykök nem hajlandók lefeküdni, ebédkor csak turkálnak az ételben és a reggeli induláskor is az az állandó gatyázás - nem csoda, hogy apa és anya őrjöng és persze a serdülőkkel folytatott örökös vita se merő élvezet... Mit lehet ilyenkor tenni?
  • Tari Annamária: Z generáció (Tercium Kiadó, Budapest 2011)
Z generáció. Az Y generáció utáni korosztály. Gyerekek, kamaszok vagy kis felnőttek? Baj van, vagy minden a legnagyobb rendben? A felnőttek nagy része aggódik, mások homokba dugják a fejüket, és örülnek, hogy a gyerek a szobájában ül a számítógép előtt. Van, aki szerint nincs sok értelme generációkra bontani a világot, és nincsenek új problémák, csak rég megszokott jelenségek. Mégis azt látjuk, hogy a kamaszok mozaikszerű érettséget mutatnak, vagyis nagyon is érettek, míg más vonatkozásban még gyerekek. Egyre több agresszív hatás éri őket, egyre gyorsabban nőnek fel. Minden látszat ellenére nincs könnyű gyerekkoruk: értenek sok mindent, de feldolgozni nagyon keveset képesek ebből. A régi értékek, érzelmek és attitűdök folyamatosan változnak. Az Információs Kor és a fogyasztói társadalom hatásait sem kikerülni, sem megváltoztatni nem lehet, mert életünk részei. Ez érzelmileg is rugalmasságot és alkalmazkodást igényel felnőttől és gyerektől egyaránt. Azonban a felnőtteknek feladatuk is van ebben a folyamatban: tudatosan kellene vigyázniuk a Z generációra, megmutatni és átadni a legfontosabb értékeket.
Fenti videók megtekintése, a könyvek tanulmányozása és baráti beszélgetések sorozata segíthet a "legnehezebb mesterség" gyakorlásában. Szülőnek lenni, naponta helyesen dönteni, számon kérni, bíztatni ma sem könnyű...